Frustrerend!

Hoi roomsoesjes,

Duurt even, maar het voordeel is dat er dan wel wat te vertellen is! Niet heel eclatant, oftewel spectaculair allemaal, maar het is teminste iets!

Alles gaat zijn gangetje hier. Maar het gangetje ging de laatste tijd iets te rustig. Zo rustig dat klas 297, de klas na ons, ons een beetje begon in te halen. Zij kregen enorm veel vluchten en wij werden tegen gehouden omdat wij klas 295, die voor ons zaten, dreigden in te halen. De slimmerds onder ons zien al een beetje wat er dan gebeurd%u2026 Doch moesten wij er 2 weken zelf achteraan om het management te overtuigen dat we achterliepen. Met als gevolg, dat we nog meer achter kwamen te lopen. Om een lang verhaal kort te maken heb ik nog 23 lessen te gaan, inclusief PT4 en mijn CPL, en heb ik nog 21 dagen hier voordat ik zou moeten gaan. (6 nov.). Daarbij geldt een 6 dagen regel, je mag maximaal 6 dagen vliegen en dan moet je 1 dag vrij hebben. De hele hoogbegaafden onder ons zien al wel dat dat rekensommetje niet helemaal klopt denk ik. Daarnaast heb ik de eventuele vluchten die gecanceld kunnen door wat voor reden dan ook, nog niet meegerekend. Nu ik dit zo typ zie ik een hoop frustratie uit mijn tekst komen. En dat is juustem, want ik wil nu echt graag naar huus!! Ik heb gezien en gedaan wat ik wilde hier. Naast het halen van mijn PT4 en CPL uiteraard. Ik mis mijn meisje, mijn vrienden, mijn familie, regen, kou, treinen, Albert Heijn, Eleanor (volkswagen golf), op zondagen naar Arnhem rijden, A%u2019dam, vrijdagavonden, balletje trappen, verjaardagen, mensen die iets speciaals samen doen (verloven, samenwonen%u2026), voetbalwedstrijden bezoeken, Nederlandse t.v%u2026 Geef me nog een uurtje en dan ben ik klaar. Ik heb mijn punt denk ik wel gemaakt%u2026

Ok, even iets anders dan vliegen. Ik ben hard aan het denken wat er de afgelopen weken allemaal gebeurd is hier. Ow ja! We hebben hier oktoberfesten gehad! Nu hoor ik jullie denken, huh? Da is toch voar Duutsers onnie tan? Da hast du recht. Aber laten er hier nu erg veel Duutsers in deze omgeving wonen. Vooral veel legermensen. We hebben dus met een groepje maar een klein bezoekje gebracht aan die feesten hier in Tempe (deel van Phoenix). Het was niet heel bijzonder allemaal en volgens mij wisten die Amerikanen ook niet echt wat ze aanmoesten met die feesten. Toch is het wel anders dan de feesten in Duitsland. Wel veel bier, maar geen lederhosen of dames die grote pullen bier rond sjouwen. Overdag, voor die feesten heb ik met 3 Engelse klasgenoten nog een American Football wedstrijd bezocht. Het ging hier om college football. Dat is hier echt heel groots. Die jongens studeren nog gewoon, maar omdat ze zo goed zijn in het football krijgen ze een deel van de studie betaald door voor hun school te spelen. Daarnaast is de kans groot dat je gespot wordt door de grote clubs en zo door stroomt naar de grote jongens en bakken met geld binnen kan gaan halen. In dat college football gaat al superveel geld om. Groot stadion, een orkest waar je u tegen zegt, de spelers worden met jets van wedstrijd naar wedstrijd gevlogen. Het zag er echt als in de Amerikaanse films uit. De nerds van de klas speelden de band, die echt groot was! De %u2018populaire chicks%u2019 (slettenbakjes) waren de cheerleerders en de hunks speelden in het team%u2026 Kortom een hele happening met vuurwerk en al. Leuk om te zien, terwijl het stadion niet eens gevuld was! Deze club heette ASU, de Arizona Cardinals spelen een stukje verderop. Dat zijn de grote jongens met een nog groter stadion, wel waard om nog te bezoeken. Het duurde alleen 4 uur!! Ze spelen daar met zuivere speeltijd. We kwamen in het daglicht en gingen in het donker weer weg, beste zit dus.

Gisteren hebben we een ijshockeywedstrijd bezocht van de Arizona Coyotes. Die spelen in de hoogste competitie hier. Is maar 15 minuten rijden hier vandaan en een kaartje kostte maar 10 dollar, mits je student of militair bent. Militairen worden hier gematst bij het leven, soms van de zotte. Ja zus, ik weet t, jij vindt het allemaal wel jottum. Maar ik vind het iets te ver gaan hoe het leger hier opgehemeld wordt. Tijdens de rust, kwam er een kadet het ijs op en die werd in het zonnetje gezet. De reden was dat hij de hoogste score van zijn klas had gehaald en iets van een onderscheiding kreeg. Volkslied erbij, iedereen uit hun dak voor hem. Misschien ben ik/waren wij iets te nuchtere Nederlanders daarvoor en waren het met een beetje plaatsvervangende schaamte aan het gade slaan. Verder van de wedstrijd genoten, naast het feit dat je tenen eraf vroren en je constant harde tepels had. Helaas de camera vergeten, dus geen foto%u2019s van deze happening.

Nog even iets anders, beetje freaky verhaal. In het gebouw hiernaast is een jongen gebeten door een klein spinnetje, vlak voor het slapen gaan. Niks aan het handje dacht hij, totdat hij 2 uur later wakker werd en zijn been helemaal rood en opgezwollen was!! Bleek een behoorlijk giftig spinnetje te zijn. Het gif was het vlees van binnenuit aan het wegvreten%u2026 Met spoed naar het ziekenhuis natuurlijk. Na hoop medicijnen en spuiten gaat het gelukkig wel weer goed met hem. Maar wel even schrikken. Vooral bij elke spin die ik nu tegenkom, tot nu toe zijn ze allemaal onder mijn schoenzool terecht gekomen en ik hoop dat het daar bij blijft%u2026

Toch maar weer eindigen met het vliegen. Een paar weken terug hebben we ook onze nachtvluchten gedaan. Dit was erg gaaf om te doen. Het is verplicht om een X-aantal uren aan nachtvliegen te hebben voor je je CPL (commercial pilot licence, dit houdt in dat je mensen rond mag vliegen voor geld) kan krijgen. Dus de eerste avond hebben we een paar vliegvelden bezocht en daar aanrakingen en gaan%u2019s gedaan. Was wel even wennen, omdat de afstanden allemaal heel anders lijken in het donker. Tweede avond een navigatievlucht van 1,5 uur naar Tuscon. (Zakenman, dat is waar jij die foto van stuurde met al die %u2018dode%u2019 vliegtuigen) Mijn flightbuddy vloog heen en ik terug. Het leuke was dat het heel anders orienteren is %u2019s nachts. Je gaat echt op licht van steden en vliegvelden af. Nu laten ze nooit de lampen van kleinere vliegvelden constant aan %u2019s nachts. Wat je hier dan doet is, je stelt de frequentie van het vliegveld in op je radio. Je drukt 5x achter elkaar je transmitterknop van de radio in, en dan wordt plotsklaps het hele vliegveld verlicht! Althans, de baanverlichting en dergelijke. 3x is lage verlichting, 5x medium, en 7x kerstboom. Dus wij vergaten de navigatie soms een beetje, omdat we dat te leuk vonden. De instructeur vond dat niet erg. De nachtvluchten worden ook meer als een toetje beschouwd. Even wat anders. Na deze 2 vluchten nog 2 avonden solo in het circuit aanrakingen en gaan%u2019s maken. Kortom, het was wel even lachen. Heb 1 foto toegevoegd. Donker en mijn camera werkt niet echt%u2026

Eergisteren mijn enalaatste land-away gedaan, naar Chandler. Ik deed deze nog even snel voor mijn PT3 die gister op het programma stond. Dit omdat je met je PT3 vaak naar Chandler een %u2018diversion%u2019 moet maken. Die leg ik later uit. Maar dan is het handig als je een keer op Chandler geweest bent. Onderweg had ik nog een deel door militair oefengebied gepland. Dit is helemaal legaal, maar je moet je doppies wel goed open houden voor F-16%u2019s en dergelijke! Zij hebben jouw wel op de radar maar doch. Ik was druk aan het zoeken naar F-16%u2019s, toen er opeens 50m voor mijn neus een AH-64 Apache (helikopter) voorbij kwam zetten! Mijn jeugddroom, heb hem nog proberen te fotograferen, maar mijn geweldige camera kon de snelheid niet echt aan%u2026

Gister stond dan mijn PT3 op de planning. Dit is een echte navigatie-test. Je krijgt een route van je examinator, die plan je, die bekijkt hij en dan voer je hem uit. Dit is allemaal VFR (visual flight rules) Dit houdt in dat ik mijn route plan op een kaart, waarbij je allemaal visuele punten gebruikt als herkenning en ijkingspunten. Daarnaast hou je rekening met allemaal regeltjes. Zoals verboden gebieden, hoogtes die gevlogen moeten worden, ook i.v.m. met vermijden van bergen enz. Je berekent de winden op verschillende hoogtes, zodat je weet wat die doen met je snelheid en je richting van vliegen. Onderweg gebruik je ijkpunten om je route te checken, zoals snelwegen, steden, bergen enz. Dus je kan berekenen dat je bijvoorbeeld van Doetinchem naar Arnhem vliegt in 15 minuten en 24 seconden. En onderweg kan je elk punt kiezen wat herkenbaar is en dat vergelijken met je tijd. Daarnaast krijg je tijdens je vlucht nog een diversion. Dan zegt de examinator plots 1 a 2 minuten voor je volgende herkenningspunt, divert me naar daar op de kaart. Dan moet je in die 1 a 2 minuten. De richting, snelheid en de hele mikmak berekenen naar dat punt. Inclusief tijden. Tijdens deze test mag je steeds of %u2013 3 minuten van je uitgesproken tijd eraf zitten. Dat klinkt lastig, maar al met al is het echt maf dat het tot op de seconde mogelijk is te plannen. Mits je winden niet veranderen onderweg. Gister ging het echt lekker. Al mijn tijden waren en %u2013 10 seconden. Dus daar was ik erg tevree over. Mijn landing op Chandler was veilig maar niet jodelie hiep hoi, evenals die terug op Goodyear. En bij mijn gesimuleerde engine-failure koos ik een minder goed veldje, om eventueel te landen, uit volgens hem. De examinator zelf was erg redelijk en oke. Fijne vent. Hij heeft me uiteindelijk een 2 gegeven (heb het punten-systeem eerder al eens uitgelegd), waar ik erg blij mee ben!! Nu heb ik nog 9 lessen tot mijn PT4, een hele pittige, en dan ga ik door naar de Seneca (2-morig). Daar heb ik 10 lessen op en dan mijn CPL test. Dat wordt mega zwaar. Aangezien je in 10 uur dat ding moet kunnen vliegen. Enfin we zullen het zien. Het einde nadert, evenals dit verhaal. Mooi bruggetje he?

Wederom hoop ik van jullie te blijven horen en hoop ik dat alles goed gaat met jullie!

Dikke knuffel,

Sjoerd

Laatste foto's

Reacties 2

Sjoerd 16-10-2009 21:11

Sorry voor die rare tekens in het verhaal, krijg ze niet weg...

Big Sis' in the USA 17-10-2009 07:19

Oh ennuh, een dagje hier, en dan kan ik je een veld vol met Apache's laten zien, die komen en gaan. Zou je vast wel tof vinden, dat weet ik zeker. Als je een doorreis kan maken - zal wel niet - dan mag je gerust hier overnachten. Slaap plaats genoeg,...zal ik je de basis wel laten zien .

Mooie foto van die ene in het stadium, met die mooie lucht.

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer