Eindelijk...

Hoi mensen!

Weer een update vanuit Goodyear, waar de thermometer vandaag de 45C gaat raken... En morgen de 47C! Inderdaad, dat is niet leuk meer! Vooral niet als je midden op de dag moet vliegen! Ik heb nu nog niet het recht om te klagen, dus dat wil ook niet doen dan. Want ik mag eindelijk vliegen, dus heb niks om te klagen. Eergisteren was het eindelijk (de titel van dit verhaal) zover! Mijn eerste vlucht! Er was nogal een hoop gehannes geweest met mijn instructeur. Ik had er eerst 1 maar die had zijn voet gebroken, dus dat ging niet door, toen was ie stiekem toch wel hersteld en uiteindelijk dacht de dokter, neen neen jij instructeurtje, jij mag nog geen les geven! Dus toen kregen we weer een ander. En je moet nooit iemand beoordelen op grond van je eerste indruk, maar ik ben wel blij dat we een andere hebben. Degene die ik nu heb, Bryan Schmidt (nee het is geen Duitser, maar een echte USA'er), is erg relax en laidback. Eigenlijk zijn dat twee synoniemen van elkaar, dus dat is dubbelop. Hij legt alles rustig uit, maar hij zorgt wel dat je je dingen weet. Zo krijg ik (we eigenlijk, want heb ook een flightbuddy natuurlijk) huiswerk mee en hij test mij (ons eigenlijk, natuurlijk ook mijn flightbuddy) er de volgende dag wel op. Verder maken we leuke grapjes over de intercom. Kortom, tot nu toe mag ik hem wel.

De eerste vlucht was natuurlijk heel spannend. Stiekem wel kriebeltjes in je buik, maar natuurlijk stoer doen en tegen niemand zeggen. Beetje laconiek doen, je kent t wel. Ik moest als eerste van ons 2 vliegen, dat betekent dat de ander achterin zit en meekijkt en hopelijk ook meeleert, 'backseaten' noemen ze dat.

Een groot deel van de voorbereiding bestaat uit het opmaken van je mass&balance. Dat zijn wat berekeningen met gewicht en het zwaartepunt. Die moeten binnen bepaalde grenzen liggen, niet heel moeilijk, maar het moet wel even gedaan worden steeds. Dan luister je de ATIS af. Dat is een ingesproken bericht op een frequentie, die elk uur bijgesteld wordt. Die geeft aan wat de wind is, temperatuur, dauwpunt, welke runway (landingsbaan) in gebruik is en wat de luchtdruk is. Met die luchtdruk en temperatuur maak ik weer andere berekeningen om mijn 'performance' uit te kunnen rekenen. Dus hoeveel baan ik runway ik nodig heb voor het opstijgen en landen. Maar op dit vliegveld is dat geen probleem, hier landen zelfs regelmatig, Boeings (Boeingen?) en Airbussen. Er staan er hier heel wat gestald. Klinkt allemaal een beetje saai, maar die dingen moeten wel gedaan worden.

Dan krijgen we een briefing van Bryan, over wat we gaan doen en blablabablabla. Vervolgens naar het vliegtuig om je 'checks' te doen. Die bestaan uit external (walk-around) en internal. Dat zijn alle instrumenten en knoppies enzo. En dat is een behoorlijke waslijst! Dan kan je uiteindelijk taxien en opstijgen. Dus het vergt nog wel aardig wat voorbereiding. Nu in het begin ben ik alle knoppies en alles nog echt aan het zoeken. En nog maar niks te zeggen over het radioverkeer. Wij moeten uiteindelijk ook met verscheidene torens en andere vliegtuigen gaan praten. Maar daar zit een tempo in! Ik moet 1 request doen van Bryan. Met wat gestotter en uh uuuuuuuuuuh kwam ik er uit. Hij was tevree voor de eerste x. En fouten maken mag en moet zei hij ook. Luchtverkeersleiding werkt voor ons, wij niet voor hun zegt hij steeds.

In de lucht hebben we wat basisdingen gedaan en mocht ik grote stukken zelf vliegen. Erg mooi natuurlijk! En daarna een debrief.

Gisteren had ik mijn tweede vlucht, maar tijdens mijn walk-around ontdekte ik een olielek. Ik was heel blij dat ik zoiets kon ontdekken. Nadeel was dat daardoor de vlucht gecanceld werd.. Achteraf was ik wel blij. Want mijn vlucht was rond 2 uur. En rond die tijd is het erg warm en is er veel turbulentie. Dan stuiter je alle kanten op in de cockpit en mijn instructeur wil graag dat ik de basisdingen goed aanleer. Dus nu heb ik maandag waarschijnlijk 2 vluchten vroeg in de ochtend. Tijdens mijn eerste vlucht was het 43C in de cockpit!! Ik zweette werkelijk op plekken waarvan ik niet dacht dat ik daar kon zweten. Veel drinken is daarom onontbeerlijk! Nadeel is dat ik echt voortdurend aan het toiletteren ben!

Verder is naast het vliegen alles prima. Lekker sporten en studeren aan het zwembad... Maar ik heb wel echt heimwee merk ik. Ben ook al flink aan het aftellen tot Marjolein komt, nog 4 weken! Hiep hoi.

Het is misschien een beetje een saai verhaal geworden, maar wilde jullie proberen een beeld te geven hoe de vlieg-daagjes er in het begin een beetje uitzien.

Verder hoop ik dat met jullie alles goed gaat en ik blijf graag van jullie horen!

Veel liefs Sjoerd

Laatste foto's

Reacties 6

bregje 11-07-2009 23:22

Heej Flightmaster!

Wat super om te horen hoe je eerste vlucht ervaring is geweest! Kun je wel over het dashboard (of heeft dat een andere naam in het vliegtuig)kijken?
Ik hoop dat je heimwee steeds minder wordt; door de vele vlieguurtjes die je gaat maken en het bezoek van M'lein!

Ciao

X Bregje

Big Sis' in the USA 12-07-2009 06:46

Tof! Leuke foto;s ook! Idd, hier in het zuiden en zuidwesten moet je veel water drinken, onthouden aan de soda's,...niet zo goed met de hitte hier. Ik heb meestal van die green tea zakjes voor de waterbottles, zodat er een smaakje aan mijn water zit.
Hey vraagje, wat voor telefoon heb je? Is het een die je moet opladen en welke provider?

Marianke

neef Paul 12-07-2009 10:49

Absoluut geen saai verhaal. Juist leuk om te lezen wat er bij komt kijken! Gaaf hoor!

je boyboy 12-07-2009 12:24

lekker hoor, scherpe walk around! wij blijven mailen! binnenkort ook maar eens bellen, mail me maar een nummer waarop je bereikbaar bent!!

JW 12-07-2009 15:35

wowwawiewa! Mooi verhaaltje en wat een ervaring! Je eerste van zo vele! Spreek je snel, skype of msn?
x

Ans en Henk 19-07-2009 07:59

Hi Sjoerd!

You are a flying Dutchman now!!! Geweldig!!! Heel veel succes en ceep it cool . Liefs Henk en Ans

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer