Einde

Hoi mensen!

Ik weet het, dit heeft belachelijk lang geduurd. Ik heb verscheidene excuses. 1 daarvan is dat aroundtheglobe alles heeft omgegooid op hun site. Kon even een tijdje niet inloggen. Een ander excuus is dat ikzelf uiteraard weer heb lopen verzaken...

Tijd voor goed nieuws! Sjoefie zit weer in Nederland! Ik ben afgelopen vrijdag weer aangekomen om voorlopig voorgoed te blijven. Leuk voor mij en voor vele anderen natuurlijk... Hoop ik.

De laatste weken waren behoorlijk zware loodjes! Naast veel wachten was het ook veel stressen! Dit omdat mijn eindtesten eraan kwamen! Eerst de 170A, die ik al eens eerder uitgelegd had. Was een goede vlucht. Doch was ik zo dom om in de laatste 20 seconden van de vlucht een erg dom foutje te maken. Wil hem hier wel uitleggen, maar kan ik beter in real life doen, mochten jullie daar interesse in hebben. Enfin, superstom dus! Ook echt zo een foutje die ik nooit eerder maakte. Dit betekende een partial. Wat inhoudt dat ik een klein gedeelte van de vlucht opnieuw moest doen. Dit is geen ramp, dit gebeurt best vaak. Zolang het maar geen full fail is. In totaal zijn er 6 onderdelen die onderverdeeld zijn in subonderdelen waarop ze je testen. Dus de andere 5 had ik gehaald. In dit geval moest ik de asymmetric NDB (zoals ik al zei, voor de geïnteresseerden vraag het later).

Uiteraard hebben ook wij last gehad van as in het eten. Dus moest ik een week wachten tot ik de partial kon doen. Een week later heb ik m dus zonder problemen gehaald. Toen weer een week wachten op mijn officiele Instrument Rating test. Eenmaal daar en 7 kleurtjes in mijn broek verder, toch de lucht in. Wederom hing ik het domme gansje uit. Opnieuw een foutje gemaakt die ik nog nooit gemaakt heb!! Kon mezelf wel klapjes geven!! Dus opnieuw een partial. Helemaal zonde, omdat de examinator ook zei dat als ik dat foutje niet gemaakt had hem gehaald had! En dubbel omdat schijnt dat ik 1 van de strengere examinatoren had en dus de test bij een ander misschien wel gehaald had. Maar is allemaal achteraf, hou ik zelf ook niet echt van. Toch levert het weer extra stress op om opnieuw de lucht in te moeten! Deze partial was echter wel zo miniem, dat ik zelf mocht kiezen welk onderdeel ik overnieuw mocht doen!! Die luxe krijgt bijna geen een student. Ik koos uiteindelijk voor een enroute gedeelte. (Ook dit leg ik later uit). Weer ging er een week overheen, dan uiteindelijk toch de lucht in. Wat een rotvlucht!! Airtraffic werkte voor geen mieter mee en het was megadruk!! Was allemaal geen schoonheidsprijs waard. Maar gelukkig zag de examinator zelf ook dat het ongewoon druk was. Hij oordeelde dat ik goed gehandeld had en gaf me een pass toen we nog in het vliegtuig zaten! Ik kon mezelf wel onderpiesen!!!! De test na je partial halen telt gewoon als een first series pass. En dat is wat de airliners zien op de CV. Mocht ik de partial niet gehaald hebben, dan had ik een full fail. En moest ik hem waarschijnlijk als een second series noteren. Wat natuurlijk minder is. Maar nu, eindelijk klaar in Engeland!! Eindelijk naar huis!! Ik heb er geen kunstgras over laten groeien en 2 uur na mijn test gelijk een ticket naar huis geboekt!

En nu zit ik hier in het huisje van Marjolein. Zij is werken, ik heb net mijn CV bijgewerkt. Want het solliciteren gaat straks beginnen. Ik moet rond eind juni, eind juli nog 1 onderdeel doen voor school. Dat is de MCC (Multi Crew Cooperation) en AJFC (Airline Jet Foundation Course). Dit duurt 6 weken en houdt in dat we leren samenwerken in een multi-pilot omgeving. Tot nu toe heb ik alles als single pilot gedaan in een multi-pilot cockpit. Wat je als single-pilot extra druk maakt. Nu mogen we dus met zijn 2 in een Boeing 737 Next Gen simulator gaan samenwerken. Wat in de toekomst natuurlijk ook moet. We krijgen hier ongeveer 50 uur les in. En dan is het klaar. Hoor van velen dat dit nog wel erg aanpoten wordt, maar dat het erg leuk is. Vooral omdat je gewoon in de echte grote mannen cockpit zit!!

In de tussentijd probeer ik toch nog wat te werken. Dit om misschien toch even lekker met Majo op vakantie te kunnen of leuke dingen te doen. Want die MCC valt wel op een lastig moment in de zomer!! Eerst dus nog maar een baantje vinden! Zij het niet in de luchtvaart dan iets anders. Tips zijn welkom!!

Ik neem aan dat ik velen van jullie dus weer snel zie!!

Liefde.

- Sjoerd.

Reacties 1

Papi Chulo 12-05-2010 10:13

Nou, weer een fraai poep- en piesverhaal! We wisten dit alles al natuurlijk omdat we erg met je mee hebben geleefd. We zijn dan ook supertrots!!! Geniet even lekker ook van je vrijheid. Die baan komt er wel...

KUS di papi en Arie!

En nog bedankt voor je vleugel!

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer