1,2,3,4,5,6?

Hoi duifjes,

Geen foto's vandaag. Even een berichtje, want vandaag had ik mijn PT1 (Progress Test 1). Met deze test kijken ze hoever je bent en of je op niveau zit. Zo heb je in totaal PT1, 2, 3, 4 en je CPL (Commercial Pilot Licence). Dat is je laatste test hier in Goodyear. Maar vandaag dus eerst PT1.

Gisteren heb ik nog 2 lessen gehad. Een dual (met instructeur) en een solo. Er stond aardig wat crosswind gister, een goed moment om in mijn dual dus crosswindlandingen te oefenen. Volgens de instructeur ging alles aardig. Maar ik had er niet alle vertrouwen in, want het is best even wennen, zulke landingen. Ik zat ook te twijfelen om mijn solo, die erna kwam, af te zeggen. Mijn instructeur vond echter dat ik het moest doen en dat ik het zeker kon. Dus ik fijn mijn solo gedaan. (Voor je PT1 mag je nog geen touch and go's maken op je solo's, erna wel, 1 van de testpunten van je PT1) De eerste landing was nog wel aardig, ik dacht holadiejee! Terug taxiën en weer de lucht in. De tweede landing, oei iets minder mooi... De crosswind was nog sterker geworden. Dus ik dacht, nah dan doe ik er nog 1 en sluit ik af met een mooie landing! (Ondanks dat de crosswind nog meer werd, maar nog steeds binnen mijn limiet) Niet dus, ik moest er zelf bijna van overgeven zo lelijk was ie! Met een minder lekker (misselijk) gevoel terug getaxied en de middag afgesloten. Dit was les 17... Van fouten moet je leren. Volgens de planningen is les 18 altijd je PT1. Maar mijn instructeur zei dat ik met een beetje geluk nog een lesje ervoor konden krijgen. Oefening baart kunst, dus ik dacht, doen! Hij zou het roggelen. Doch werd ik dezelfde middag nog gebeld. ''Ehm, Sjurd (zo spreken ze het hier ongeveer uit), sorry, but you've got your PT1 tomorrow...'' Nou snert, dan mag ik me wel voorbereiden dacht ik...

Even snel op het rooster gekeken, wie ik als examinator had. Een vrouwelijke. Prima, dacht ik, de naam zegt me niet zoveel. Totdat mensen je vragen wie je hebt als PT instructeur. Als ik steeds haar naam noemde was het: ''Oeh, succes! Dat is een strenge...'' Oke bedankt! Dus met de minuut voelde het beter... Toch nog wat studie gedaan, als voorbereiding op sommige vragen en vroeg het bedje in.

4u ging het wekkertje. Het is 'maar' een PT1, maar toch voelde ik wel kriebeltjes. En dan geen vlindertjes als in toen ik Marjolein voor t eerst ontmoette (aah lief he?). 5u, Op naar de crewroom en alle voorbereidingen treffen. Op weg naar de crewroom waren de vlaggen al flink aan het wapperen. Wat betekende... Juist kans op een beste crosswind. Hiep hoi, zat ik net op te wachten. Doch de voorbereidingen getroffen. In de crewroom zaten wat klasgenoten die vandaag hun eerste solo zouden hebben... Allemaal gecanceld wegens de wind...Hmm, slecht teken, kans dat ik die van mij ook maar af moet zeggen. 6u, briefing met mevrouw de instructeur. ''Hey Sjurd, wat denk je van de wind?'' ''Euhm ik denk dat de wind stom is...'' ''Tja het is jouw keus''. En dat is het hem met je PT1, je beslist zelf of je gaat, dus als ik besluit te gaan, kan ik de wind niet de schuld geven mocht ik het verprutsen. Ik kreeg de kans te wachten tot 7u, de berichten te checken en dan te besluiten. Dus rond 7u kwam ze de crewroom inlopen..''En?'' Dat was een raar moment, mijn hoofd dacht nee, maar ik zei ja.. Kennen jullie dat? Volgens mij heet dat een Freudiaanse verspreking, als ik mijn psychopathologie van vroeger er bij mag halen. Kortom geen weg terug...

Op naar het vliegtuig, de checks gedaan, tussendoor wat vragen gekregen en dan de lucht in. Mijn ding doen, 5 touch and go's, een go around en een engine failure simulation na take off, circuitjes vliegen en de radiocalls doen.

Zowaar gingen de touch and go's goed! Ik kon op een of andere manier beter overweg met de crosswinds dan gister! Na 3 touch and go's gaf ze mij al aan een bevoegdheid te geven voor touch and go's! Dus dat mag ik nu, altijd fijn. Na het landen gaf ze aan well done. Ook altijd fijn om te horen. Daarna de debrief om mijn beoordeling door te nemen.

We krijgen cijfers voor onze PT's. Over het algemeen zeggen mensen dat die cijfers niet veel voorstellen. Omdat de ene instructeur strenger is dan de ander en dat de Airliners er niet echt naar kijken. Maar meer naar je CPL en IR (instrument rating, die doe ik terug in UK). Doch geeft het wel een ijkpuntje voor iedereen.

De cijfers lopen van 1t/m6. 6=Beter dat je geen piloot wordt (denk ik), 5=Zucht, je moet hard aan de bak, 4=mwoah, 3=goed, 2=zeer goed en een 1 noemen ze God hier. Zoals ik al zei ligt het per instructeur een beetje wat je krijgt. Sommige delen makkelijk 2en uit en sommige weer niet. Ik heb vandaag een 'solid 3' gekregen. En ook al is het PT1, ik ben er erg blij mee! Vooral het 'solid' stukje. Verder zei ze goed bezig, keep up the good work en gaf ze nog tips en dingetjes om aan te werken. Genoeg veertjes tussen mijn eigen billetjes, maar ben wel opgelucht!

Dus nu lig ik lekker in mijn bedje, ga even wat slaap in halen en zo weer aan het zwembad liggen... Life is hard...

Verder alles oke hier. Zit met smart op Marjolein te wachten en de dagen, minuten en seconden af te tellen.

Hoop dat jullie een fijne zomer hebben en het goed gaat!

Ik mis jullie wel hoor...

Heel veel liefs,

Sjoerd de Vries

Reacties 5

Big Sis' in the USA 04-08-2009 23:43

Goed weer hoor Sjoerd! Heb even snel je berichtje gelezen, moet zo weer verder. Jon is al onderweg naar huis. Die zal een dag of twee eerder dan Marjolein aankomen . Ben zo zenuwachtig!!!
Dikke kuzz,
Sissy!

Je boyboy 05-08-2009 00:13

Baas dat je er bent!! Slechte generale is een.... Ja toch ! Gefeliciteerd solid boy! We volgen je ook op vakantie, haci, roberto en ik zitten nu in Spanje!!
Liefde!

JW 05-08-2009 13:22

Sjoehoerd!
Wat een spannend verhaal! Zat er helemaal in! En dan die climax van je 3! Klinkt best vreemd dat je een 3 haalt en het dan gewoon heel goed gedaan hebt! Erg dapper ook van je om gewoon te gaan!
Heerlijk dat Marjolein er zo een keer is! Geniet van je zwembad, alle mooie vlieguurtjes en dalijk natuurlijk van Marjolein!
dikke kus, Janus en JW

jan en annet 05-08-2009 14:33

Hoi Sjoerd
Wij zijn net terug uit een regenachtig Engeland. Maar goed dat je daar nu niet zit, maar ook wel jammer, anders waren we langs gekomen.We vinden dat je aardig goed kan uitleggen wat je aan het doen bent. Je moet natuurlijk alles een beetje begrijpbaar maken voor de leek op vlieggebied... Super spannend om nu te gaan vliegen lijkt ons. Maar dat leek ons ook al toen je ging zweefvliegen. Dan hoor je geen motor. Als je nu niks hoort, dan weet je dat er iets niet klopt Heel veel plezier met Marjolein. Zij heeft haar eigen vliegtuig, waar je trots op kunt zijn!

Liefs Jan en Annet

henk en ans 07-08-2009 08:39

Hallo Sjoerd! ik krijg net een sms van je binnen!
leuk!!! en dank je wel voor je felicitatie!
ik moet nu een dagje bijkomen en dan gaan we morgen op vakantie. jij doet het geweldig daar!
nog ffff volhouden en je droom wordt werkelijkheid. Je wordt vast een kanjer van een piloot.

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer